معماری حیوانات
نگارش در تاريخ شنبه 27 اسفند 1390برچسب:, توسط گلاره

مرغ مگس خوار لانه اش را رو باز و به شکل فنجان می سازد. مصالح لانه را مواد بسیار نازک و ظریف تشکیل می دهند که با دقت فراوان و بسیار فشرده در ساختمان لانه به کار می روند.در آب و هوای سردتر ، بخش تحتانی لانه بسیار ضخیم ساخته می شود و دیواره های جانبی نیز قطر زیادی دارند.پرنده ی ماده شاخه ای باریک به شکل قیچی که از سطح زمین ارتفاع زیادی نداشته باشد را بر می گزیند. سپس به جمع آوری تار عنکبوت پرداخته و ضمن پرواز ساکن در هوا تار ها را به صورت رشته در آورده و پایه ی لانه اش را با تار عنکبوت می سازد.سپس به جمع آوری الیاف گیاهی مانند سمبله ی بلوط و نیز پشم گوسفند که به گیاهان خاردار چسبیده است می پردازد و در حال پرواز در دیواره ی آشیانه فرو می کند. به ندرت مواد سبک دیگری چون برگ های خشک و گلسنگ به آن اضافه می کند. این مواد مداوم مورد استفاده قرار می گیرد تا انعطاف لانه را زیاد کند. فقط ساختن بخش تحتانی لانه که بیشتر از خزه تشکیل شده یک هفته به طول می انجامد.هم زمان با پیشرفت لانه سازی، پرنده داخل لانه می نشیند و با حرکات مداومش در اطراف به آن شکل می دهد و با منقارش قسمت های مختلف بیرون زده را جاسازی  می کند دست آخر هم یک حلقه ی ضخیم تار عنکبوت در چندین لایه ی هم سطح در لبه ی بالایی آشیانه میسازد. تار های عنکبوت بیشتری لانه را به شاخ و برگ های اطراف متصل می کند که به احتمال زیاد باد آن ها را به آن جا آورده است.

                               

 مرغ مگس خوار به ندرت بیش از دو تخم می گذارد. وقتی که مادر درون لانه می نشیند فقط دم، سر و منقارش که به طرف بالا قرار گرفته، دیده می شود.بین کف نرم و ضخیم لانه و شکم کوچک و گرم پرنده فضای راحتی بوجود می آید.بعد از گذشت دو تا سه هفته جوجه ها از تخم ها خارج می شوند و طی دو تا سه هفته ی بعد جوجه می توانند مستقل شوند.وقتی که هوا کمی سرد شود، دواره های ضخیم و فشرده ی آشیانه دیگر نمی تواند جلوی سرد شدن بدن جوجه ها را بگیرد خصوصاً شب ها که مادر به آن ها غذا می دهد. مرغ مگس خوار برای مقابله با این مشکل مکانیزم فیزیولوژیکی ویژه ای دارد. آن ها به جای سوزاندن بیهوده انرژی برای تثبیت حرارت بدنشان، دمای بدنشان را موقتاً کاهش می دهند تا آن جا که به حالت کرخ در آیند مانند حیوانان خونسرد. به همین سبب می توانند شرایط سخت آب و هوایی را تحمل کنند . به محض طلوع خورشید با لرزاندن بدنشان مجدداً خود را گرم می کنند.

بسیاری از گونه های مرغ مگس خوار برای مقابله با خطر بارندگی لانه هایشان را زیر برگ های بزرگ یا زیر تخته سنگ های آویزان یا غار ها می سازند که از به هدر رفتن حرارت لانه ی حیوان جلوگیری می کند.

             

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد